28 cze 2011

Kilka cech dobrej domeny

28 cze 2011


Domena w sieci jest jak adres nieruchomości, można by rzec nieruchomości internetowej. Oczywiście to tak w cudzysłowie, bo trudno określić w internecie coś mianem nieruchomości, ale chce by to jakoś obrazowo pokazać. I tak właśnie jak lokalizacja domu, firmy, czy biura ma istotne znaczenie na cały proces, tak i adres strony internetowej ma kolosalne znaczenie. Jest kilka złotych zasad, jakie określają dobrą domenę i jeśli zamierzasz założyć stronę internetową, lub takową już prowadzisz, to warto się z tymi zasadami zapoznać.



Sam temat domen jest dość rozległy i żeby rozłożyć go na czynniki pierwsze, potrzeba by było trochę więcej czasu. W zasadzie z tego tematu można by było zrobić osobne, dość długie szkolenie, aby wszystko to co się w tym mieści wyczerpać. Nie chcę teraz tak dogłębnie analizować tego tematu, tak aby nie można było już nic więcej tu dopowiedzieć, za to chcę pokrótce przybliżyć, aby było można łatwiej podjąć właściwą decyzję.

Krótkie nazwy, czyli dobra nazwa domeny zazwyczaj powinna być krótka. Dość logiczne i zrozumiałe dlaczego właśnie tak. Jedna z przyczyn, łatwo będzie zapamiętać adres. Jakby na dowód tego jest fakt, że chyba już niemal wszystkie nazwy trzy lub czteroliterowe są zajęte. Aby znaleźć nazwę pięcioliterową też już w zasadzie trzeba się nagimnastykować. Ta zasada jest jedna z ważniejszych, po prostu im krócej tym lepiej, podobnie się ma z ilością wyrazów w adresie. Idealnym rozwiązaniem jest jeden wyraz, dwa wyrazy też mogą być bardzo dobre, pod warunkiem, że łącznie razem tworzą jakąś więź, dobrze do siebie pasują i harmonizują ze sobą. Trzy i więcej wyrazów to już w większości przypadków będzie kiepski pomysł.

Łatwa do zapamiętania, to jest kolejna cecha dobrej domeny. O tym wspomniałem już wcześniej, w przypadku krótkiej domeny będzie ją łatwiej zapamiętać, lecz nie zawsze. Większość internautów po prostu zapamiętuje adres danej strony, nie korzystają z zakładek w celu zapisania interesującej ich strony, więc dobra domena musi być łatwa do zapamiętania, tak aby użytkownik internetu mógł bez problemu za każdym razem wpisać jej adres w przeglądarkę. 

Kolejną cechą trochę też wynikającą z poprzedniej jest łatwość w pisowni. Pomyśl ile razy i Tobie się przydarzyło przekręcenie adresu strony i zamiast na stronie, na której chciałeś się znaleźć, dotarłeś na inną. Chcesz aby też tak się działo w przypadku Twojej strony? Nie sądzę, myślę wręcz, że jest to ostatnia rzecz jaką byś chciał. Dlatego lepiej będzie unikać trudnych wyrazów, obcojęzycznych, nienaturalnych, wyrazów obcych, a także wyrazów, które mają złożoną wymowę, dziwną kombinację liter, wszystko to może być powodem złego wpisywania adresu w przeglądarce co niesie za sobą kolejne konsekwencje.

Może teraz coś o rozszerzeniu, na polskim rynku przeważnie powinny mieć rozszerzenie „.pl”. To rozszerzenie jest w naszym kraju najpopularniejsze i mocno zakorzeniło się w głowach internautów. Dwa główne powody, o których warto tu wspomnieć jest zaufanie i błędy przy wpisywaniu adresu. Zaufanie ponieważ adresy z zakończeniem .pl będą cieszyły się lepszym zaufaniem niż te zakończone na .biz, czy .gov itp. Drugi powód to w przypadku jeśli jakaś osoba znajdzie naszą stronę i zapamięta domenę, i za jakiś czas postanowi do nas powrócić, bardzo prawdopodobne jest to że wpiszę adres uzupełniając rozszerzeniem .pl lub .com. Jeśli ktoś taką stronę posiada to w zasadzie trochę za Twoim pośrednictwem przekierujesz do niego swoich czytelników. Nie sądzę by właśnie na tym Tobie zależało.

Dobrze jest też również jeśli domena coś znaczy, zawarte są w niej słowa kluczowe. Ma to znaczenie ponieważ większość internautów przeszukuje sieć za pośrednictwem wyszukiwarek, w które wpisuje słowo kluczowe jakie akurat ich interesuje. W wyszukiwarce pojawią się różne wyniki i strony, w których adresie zawarte jest słowo kluczowe szybciej zwróci uwagę takiej osoby. Podobnie rzecz się ma jeśli są umieszczone linki na innych stronach internetowych kierujących na naszą stronę. Jeżeli adres wyda się atrakcyjny, dzięki opisowej domenie internauci mogą zorientować się co na danej stronie mogą znaleźć to z pewnością może pomóc przy przekierowaniu tych osób na naszą stronę.

Budowanie marki, ten temat nie dotyczy samej domeny, ale tu ma swój początek. Jeśli zbudujesz mocną markę w internecie, to nawet jeśli domena nie będzie opisowa ludziom od razu będzie się kojarzyła z Twoja stroną. Tak na przykład strona allegro.pl niewiele może mówi ale każdy już wie o co chodzi, nie tylko już kojarzy się z systemem aukcyjnym lecz ogólnie z handlem w internecie.

Bez łączników i numerów, raczej powinno się tego od razu wystrzegać. Chociaż dzięki temu że pomiędzy jakimiś wyrazami pojawi się „-” domena będzie wolna, lub takie domeny są tańsze, mimo wszystko stanowi to poważna wadę. Po prostu wiele osób będzie zapominało wpisać łącznik lub numer wpisując adres w wyszukiwarkach, w przypadku liczb może to wprowadzać w błąd i zamiast wpisując cyfrę typu „5” internauta może wpisać „piec”. Konsekwencje są wiadome, człowiek taki nie trafi na Twoją stronę, najczęściej w takim przypadku przejdzie na stronę kogoś innego.

To tylko część ze wskazówek, z których możesz dowolnie skorzystać. Na całość składa się tak jak wspominałem na początku znacznie więcej czynników, które należy brać pod uwagę w szczególności jeżeli planujesz wdrożyć duży projekt. Do tematu domen z pewnością jeszcze powrócę, bo daleki jestem od wyczerpania go, a warto jeszcze coś więcej o tym wiedzieć.  
Zapisz się aby dostać więcej informacji


Zgadzam się z Polityką Prywatności

0 komentarze:

Prześlij komentarz