23 kwi 2012

Coraz częściej kupujemy w sieci – e-handel przyszłością sprzedaży.

23 kwi 2012

Autorem artykułu jest M. K.

Handel internetowy nie jest zjawiskiem nowym, ale dopiero na przestrzeni kilku ostatnich lat stał się on ważnym elementem nie tylko wirtualnej rzeczywistości. E-commerce wyznacza dziś trendy w całej branży, co przyciąga nowych inwestorów i konsumentów jednocześnie prowadząc do powstawania nowych technologii i przydatnych narzędzi.

Czy mamy do czynienia z krótkotrwałą modą, czy szerszym zjawiskiem redefiniującym jeden z podstawowych aspektów naszego życia?

Wiele rankingów oraz zestawień tworzonych przez międzynarodowe firmy analityczne stawia Polskę na miejscu lidera handlu internetowego w tej części Europy. E-commerce rozwija się w naszym kraju bardzo dynamicznie. Wystarczy wspomnieć, iż w roku 2008 liczba e-sklepów wynosiła 4,5 tys., a w roku ubiegłym wskaźnik ten kształtował się już na poziomie ponad 10 tys. Wielu specjalistów z branży podkreśla jednak, iż sektor nie jest jeszcze nasycony – jego rozwój wchodzi dopiero w kolejną fazę. Ostatni miesiąc, który z racji świąt jest szczególnym czasem dla wszystkich sklepów pokazał, że e-handel w dalszym ciągu gwałtownie się rozwija i jest branżą przyszłościową.

Warto jednak pamiętać, iż handel opiera się głównie na klientach. Czy Polacy przekonali się już do zakupów w Sieci? Badania wykazały, iż połowa polskich internautów korzysta z usług sklepów internetowych co najmniej raz w miesiącu. Prognozy Ministerstwa Gospodarki wskazują, iż do roku 2015 aż ¼ handlu przeniesie się do Internetu. Potencjał branży jest zatem olbrzymi.

Pierwszy w naszym kraju sklep internetowy powstał w roku 1997. W tej samej dekadzie swą działalność rozpoczął serwis aukcyjny Allegro.pl. Oba przedsięwzięcia związane są z Poznaniem, a zatem miasto to można uznać za kolebkę polskiego e-commerce. Dzisiaj z usług sklepów internetowych korzystają ludzie w całym kraju. Są to zarówno studenci, jak i emeryci, bezrobotni i menedżerowie dużych firm. Jednym słowem: wszyscy. I nie można się temu dziwić.

Handel internetowy jest atrakcyjny dla firm głównie ze względu na redukcję kosztów, globalny zasięg oraz multimedialne możliwości, których nie zapewni tradycyjny sklep. Z kolei dla kupujących e-commerce oznacza m.in. wygodę, szeroki asortyment oraz oszczędność pieniędzy i czasu (a czas to pieniądz). Dlatego coraz więcej osób poszukuje w Sieci przeróżnych produktów – od artykułów spożywczych, obuwia i sprzętu sportowego po wycieczki, samochody, czy luksusowe jachty.

Rozwój sklepów internetowych (jak i całej Sieci) prowadzi do powstawania nowych platform i usług ułatwiających komunikację, handel i transakcje płatnicze. Wystarczy tu wymienić porównywarki cenowe. Największe i najpopularniejsze stanowią dziś jeden z filarów e-commerce. Narzędzia te ułatwiają przeszukiwanie zasobów e-sklepów oraz dobieranie dogodnych ofert. Porównywarki pełnią rolę swoistych doradców finansowych, dzięki którym efektywnie wydajemy pieniądze.

Na porównywarkach nowoczesny handel się jednak nie kończy. Powstają np. specjalne platformy umożliwiające firmom i klientom indywidualnym dobór najlepszej oferty kurierskiej. Przykładem takiego serwisu może być pakka.pl wyposażona w przemyślany system zarządzania przesyłkami. Ów system oparty o sztuczną inteligencję gwarantuje optymalizację kosztów i wygodę podczas całego procesu. Jest świetną opcją dla dużych firm, którym zależy na wygodnej integracji z systemem księgowym i magazynowym.

Ostatnimi czasy wielką popularnością cieszą się w naszym kraju (choć jest to trend globalny) zakupy grupowe. W wielkim skrócie można powiedzieć, iż jest to forma promocji danego produktu, czy usługi, polegająca na udostępnieniu jej szerszemu gronu odbiorców w atrakcyjnej cenie. Cały system jest oczywiście częścią handlu elektronicznego. Jak widać, branża ta nie tylko rozwija swe tradycyjne gałęzie, ale generuje także całkowicie innowacyjne pomysły i trendy.

Omawiając ekspansję e-commerce nie można nie odnieść tej kwestii do rozwoju całej branży IT. Rewolucja w sferze nowych technologii, a zwłaszcza w sektorze mobilnym, każe nam na nowo zdefiniować wiele aspektów naszego życia. W tym także handel. Podlegamy obecnie zjawisku, które na Zachodzie nazwano mobile transition. Jednym z jego skutków jest przywiązanie człowieka do smartfona czy tabletu ze stałym dostępem do Internetu. A to z kolei przekłada się na zmianę naszego podejścia do zakupów w Sieci – stają się one naturalnym następstwem zmian cywilizacyjnych.

Poważne zmiany następują także w handlu tradycyjnym. Za sprawą wdrażania nowych technologii eliminowane są np. transakcje gotówkowe. Zapewne zdecydowana większość z nas korzysta z kart płatniczych, czy kredytowych. Karty posiadają jednak sporo mankamentów, wśród których wymienić można dolne granice płatności. Problemy tego typu mają wyeliminować m.in. płatności zbliżeniowe. Z pomocą specjalnych chipów umieszczonych w naszych komórkach, czy kartach będziemy mogli płacić niewielkie sumy pieniędzy w kioskach, komunikacji miejskiej, czy barach i pubach. Rozpoczynamy nowy rozdział w zakresie handlu – zarówno w ujęciu tradycyjnym, jak i w e-commerce.

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zapisz się aby dostać więcej informacji


Zgadzam się z Polityką Prywatności

3 komentarze:

  1. Nie myślałem, że kiedyś do tego dojdzie ale rzeczywiście dziś ponad połowę zakupów robię już w internecie przy czym ta druga połowa to głównie zakupy spożywcze ale pewnie wraz z rozwojem sklepów spożywczych on-line i to się zmieni :).

    OdpowiedzUsuń
  2. Moim zdaniem bardzo dużo firm przeniosło się teraz do sieci i to jest całkiem naturalne. Dlatego przy prowadzeniu firmy tak bardzo przydaje się również system CRM https://www.connecto.pl/crm-dla-malych-firm/ który moim zdaniem spisuje się znakomicie w każdym przypadku.

    OdpowiedzUsuń
  3. Coraz więcej firm rozważa przekształcenie powszechnie znanej, stacjonarnej formy prowadzenia biura w biuro online. Dlatego warto od razu pomyśleć o odpowiednim systemie, który umożliwi nieograniczony dostęp do wszystkich dokumentów i ułatwi funkcjonowanie każdemu przedsiębiorcy, niezależnie od branży w jakiej działa. Kilka lat skorzystałam z doświadczenia profesjonalistów i wdrożyłam w swojej firmie to rozwiązanie Ready_™ Po tym czasie mogę stwierdzić, że było warto!

    OdpowiedzUsuń